Onze collega Ivo Maes is overleden.
✞ 16/05/2026
Met diepe droefheid nemen wij afscheid van onze gewaardeerde collega Ivo Maes, die op 16 mei 2026 van ons is heengegaan.
Theater was zijn leven, zijn adem, zijn ziel en om het met zijn eigen woorden te zeggen, ” Toneel is heel m’n doen en laten gaan inpalmen, gaan beheersen. Theater is voor mij een microbe die voor de rest van mijn leven met mij m’n lichaam deelt, in symbiose”. Ivo was dan ook een ware theaterduizendpoot: acteur, regisseur, auteur en inspirator.
Sinds zijn eerste stappen op de planken in 1982 liet hij het toneel nooit meer los. Vanaf 1989 zette hij als regisseur talrijke producties neer in Vlaanderen en Nederland, gaande van toneel tot musical en openluchtspektakel. Zijn pen was scherp, zijn woorden raak, en zijn dialogen doordrenkt van een diep menselijk inzicht, vaak subtiel verweven met humor.
Als auteur liet hij een blijvende indruk na met successtukken zoals Hotlips en Pekel & Haring. Zijn talent werd regelmatig bekroond en zijn liefde voor het vak deelde hij ook als columnist en via zijn voortdurende inzet binnen verschillende theatergezelschappen.
Ivo geloofde in de kracht van het woord:“Laat mij maar schrijven. Wie schrijft, die blijft.”
En zo zal hij blijven … in zijn teksten, zijn voorstellingen, en in de herinneringen die hij nalaat.
Wij zullen zijn passie, zijn creativiteit en zijn warme persoonlijkheid missen.
Onze gedachten gaan uit naar zijn familie, vrienden en allen die hem dierbaar waren.
Rust zacht, Ivo.

